Webbansökan Komvux

Här kan du ansöka till vuxenutbildning via webbansökan. Tänk på att ta kontakt med studie- och yrkesvägledare innan du ansöker.

Här berättar vi om hur du ansöker och när du får ditt antagninsbesked.

Så här ansöker du

Planera och förbered betyg/bilagor

Det är bra att börja med att planera innan du ska börja studera på komvux. Våra studie- och yrkesvägledare kan hjälpa dig att hitta rätt utbildning och vägledning i vilka intyg och betyg som krävs för att göra ansökan.

Du som inte har några betyg, inte kan få tag på dina betyg eller av någon annan anledning behöver veta vilken kunskapsnivå du ligger på, kan göra en nivåtest.

Logga in i webbansökan

Bank-id eller Freja eID är en säker identifiering av dig på internet vilket krävs för att göra en webbansökan, om du inte har sökt tidigare.

Är du redan elev hos oss och skall göra ytterligare en ansökan så loggar du in med ditt Google gapp-konto.

Vi behandlar ansökan

När din ansökan är helt komplett behandlar vi den.
Du behöver då ha skickat in dina betyg/intyg eller gjort eventuell nivåbedömning.

Betygsdokumentet ska innehålla ett dokumenthuvud där det står vilken typ av dokument det är, vilken skola du har gått på samt rektors underskrift. Vi godtar inte studieplaner eller andra typer av sammanställningar som inte är betygshandlingar.

Du får antagningsbesked med svarskrav

Du kommer få ett antagningsbesked med svarskrav skickat till den e-post som du angav i din ansökan. Det är viktigt att du svarar och tacka JA/NEJ till kursen/utbildningen inom tiden som anges. Annars kommer du att förlora din plats.

När du har tackat ja till kursen/utbildningen kommer du att få yttligare information om uppstart, salar med mera.

Vi skickar även ut ett SMS till dig om du har angivit ett mobilnummer i din ansökan.

Frågor och Svar

Har du inget bankID så rekommenderar vi er att skaffa det.
Här kan du få hjälp att skaffa BankID Länk till annan webbplats.

Bor du i en annan kommun och vill studera hos oss i Uddevalla?

Du som inte är folkbokförd i Uddevalla kommun behöver ta kontakt med den kommun där du är folkbokförd dvs din hemkommun, innan du gör en ansökan. Tag kontakt med en studie- och yrkesvägledare i din kommun.

Det är din hemkommun dvs den kommun där du är folkbokförd som beslutar om du får lov att studera i Uddevalla kommun eller inte. Detta eftersom det är din hemkommun som skall betala för utbildningen.

Även om din folkbokföringskommun åtar sig att betala utbildningskostnaderna, innebär det inte att du per automatik har blivit antagen till den utbildning som du sökt.

Om du har skyddade personuppgifter ska du inte göra ansökan via e-tjänst. För mer information kontakta studie- och yrkesväglerning.

Du som ansöker med skydd identitet eller adress behöver också beställa ett Personbevis från skatteverket för att ansöka till utbildningen. Du beställer ditt personbevis här: Beställ personbevis | Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Villkor och ansökan för nordiska- och EU/ESS-medborgare

Kontakta oss så berättar vi mer om hur ansökan går till och vilka intyg du behöver.

Studie och yrkesvägledning

Måndag: 10:00-12:00
Tisdag: 10:00-12:00
Torsdag: 10:00-12:00

E-post: syv-vux@uddevalla.se

Ansökningsperioder

Vi har två större ansökningsperioder, en på våren och en på hösten. Vi öppnar upp "sen ansökan" i mån av plats och behandlar ansökningarna utefter att de kommer in. Ansökan stänger i takt med att vi fyller platserna.

• Start augusti: 1 april - 31 maj

• Start oktober: 1 augusti - 31 augusti

• Start januari: 1 oktober - 30 november

• Start april: 1 februari - 28 februari
    Sen ansökan öppnar 29 februari i mån av plats.