Om skolan

Sedan 1997 har vi utbildat 100-tals skräddare och etablerat oss som Nordens främsta utbildning inom hantverket skrädderi. Allt i en trivsam miljö ett stenkast från centrum.

Lokaler och utrustning

Nordiska Skräddarskolan är stolta över sina välutrustade lokaler. Här finns all utrustning du behöver, maskiner, press, provdockor och skärredskap samt ett brett sortiment av tillbehör och material.

Vi har fyra ateljéer och ett stort rum med flera bord anpassat för mönsterkonstruktion och tillskärning.

Att de studerande har tillgång till ateljén både kvällar och helger är mycket uppskattat!

Det finns generösa utrymmen för de studerande med bland annat pentry, matplats och chans till paus.

Pressborste Nordiska Skräddarskolan

Historia

Uddevalla var tidigare en stor textilstad med bland annat bomullsspinneri på 1800-talet. Flera kända konfektionsföretag har huserat här. Det mest kända i dag är varumärket Tiger of Sweden som grundades 1903. Uddevalla har således en lång tradition inom textil.

Utbildningen startade som en KY-kvalificerad yrkesutbildning redan 1997. Det var en naturlig utveckling från den påbyggnadsutbildning som fanns tidigare. 2009 övergick man till det som idag heter Yrkeshögskola (YH).

Nordiska Skräddraskolan