Skrädderiet har tagit Nathalie till både Rom och Paris

Med fyra olika utbildningar kan jag ärligt talat säga att det är denna jag är absolut mest nöjd med. Lärarna, lokalerna, upplägget. Det finns så mycket möjligheter, och bara du själv sätter gränserna.

Nathalie Simone Piedrahita

Vilka utbildningar har du gått?

- St Görans gymnasium, inriktning skrädderi 2007-2010
- Lorenzo de Medici, Italien, Fashion Design 2011-2013
- Nordiska Skräddarskolan, Herrskrädderi, 2013-2017
- Leksands hantverkslärling, Dam och Klänningsskrädderi, 2017-2019

Vad har utbildningen Skräddare lett dig till?

Eftersom jag har studerat hos flertalet olika skolor och företag har jag skapat mig en stor förståelse för att arbeta på olika sätt och att kunna anpassa arbetsteknik efter material/kund/företag mm. Det har definitivt gjort mig väldigt mångsidig och öppensinnad ute i arbetslivet.

Jag har också kunnat skapa mig ett starkt nätverk, både i Sverige och utomlands. Jag sitter bland annat i styrelsen för Sthlm skrädderidkareförening och fick under sommaren 2019 åka till Verona som en av Sveriges representanter på World Federation of Master Tailors (Konferens för skräddare över hela världen som hålls en gång vartannat år, vars syfte är att vidareutveckla, vidareutbilda och nätverka inom branschen).

De senaste två åren har jag drivit eget företag där jag främst tagit beställningar från privatkunder, men även undervisat på kvällstid, varit med på kortare projekt på Dramaten samt haft en halvtidstjänst på NK skrädderi som ass. ateljeansvarig.
Just nu ligger företaget på is och jag har spenderat ett par månader ute i Europa och bland annat varit på intervjuer/provanställningar hos Gaetano Aloisio i Rom och Catarina Knoch i Paris.

Vilket tips skulle du ge de som funderar på att söka till utbildningen idag?

Utbildningens absolut största fördel är dess flexibilitet, men det innebär också att det kan vara bra att sätta upp tydliga mål för dig själv vid utbildningens start. Vad vill du uppnå? Vill du jobba inom konfektion? Klassiskt skrädderi? Tillskärning? Sök LIA-platser så tidigt som det går och fokusera på ditt personliga mål, försök besöka dem innan LIA-start för att känna av läget, och var också här tydlig med ditt syfte med LIA:n. Håll kontaken med både LIA-platser och andra framtida kontakter. Gesällen kan väga tungt i framtida ansökningsprocesser, och för att klara provet behövs både hastighet och kvalitet, något som bara uppnås med mängdträning!

Nathalie Simone Piedrahita

Intervju - augusti 2021