Barnskötare

Utbildningstid: 2024-01-15 - 2025-05-23

Studietakt: Heltid

Studieform: Dagtid

Praktik: Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ingår.

Kostnadsfri CSN-berättigad

Hitta snabbt

Behovet för personal inom barnomsorgen är stort. Många erfarna barnskötare går i pension de närmaset åren och barnkullarna växer. Möjligheterna är många och behovet stort. Denna utbildning passar dig som älskar att arbeta med barn. Det är viktigt att du har ett bra tålamod och god pedagogisk förmåga för att ge barnen den trygghet och omsorg de har behov för under dagarna på förskolan.

Upplägg yrkesutbildning

I utbildningen varvas teoretiska studier med arbetsplatsförlagt lärande ute på en förskola. Eftersom förskolan kan finnas på orter utanför Uddevalla måste du som söker vara beredd att pendla dit.

Kursen ger grundläggande kunskaper i

• förmåga att arbeta med barns och ungas växande och lärande utifrån deras förutsättningar
  • förmåga att samverka, samarbeta och kommunicera
  • förmåga att planera, genomföra och utvärdera sin arbetsprocess
  • kunskaper om olika pedagogiska verksamheter
  • kunskaper om människors lärande och levnadsmiljöer
  • kunskaper om arbetsmiljö- och arbetsorganisationsfrågor samt förmåga att arbeta säkert och ergonomiskt
  • kunskaper om grundläggande demokratiska värden och internationella överenskommelser och riktlinjer

Behörighetskrav

Alla sökande behöver visa att de har förutsättningar för att tillgodogöra sig utbildningen. Du som har godkänt betyg i

• Svenska/Svenska som andraspråk på grundläggande nivå.
  • Matematik grundläggande nivå.

anses ha visat att du har förutsättningar för sökt utbildning. Om du inte har betyg men har motsvarande kunskaper skall du ansöka till en kunskapsbedömning via vår webbansökan.

Arbetsplatsförlagt lärande (APL)

Det är en stor fördel om du har körkort, men inget krav för att gå utbildningen. Du ansvarar själv för att ta dig till APL-platsen. Inför APL kommer alla elever att behöva visa upp ett utdrag ur polisens belastningsregister.

Kostnader

Du bekostar själv dina böcker och ev. resor till och från din APL-plats.

Dator

Du bör ha tillgång till dator och internet för att kunna följa utbildningen. Vissa delar av undervisningen kan komma att sändas digitalt.

Studiemedel

Utbildningen berättigar till studiemedel. Se information på www.csn.se.

CSN-perioder

2024-01-15 – 2024-06-07 = 21 veckor, 400 poäng
2024-08-19 – 2025-01-03 = 20 veckor, 400 poäng
2025-01-06 – 2025-05-23 = 20 veckor, 400 poäng

Kursinnehåll

Klicka på kursen för att läsa om innehållet på skolverkets hemsida.

Intresseanmälan
Vill du veta när kursen/utbildningen öppnar upp för ansökan igen? Anmäl ditt intresse så meddelar vi dig när nästa ansökningsperiod öppnar. Några av våra utbildningar/kurser startar enbart höst eller vår.

Kontakt

Reservation för ändringar i utbildningens innehåll. Utbildningen startar under förutsättning att ekonomiska medel erhålles och att det blir ett tillräckligt antal studerande.

Planerad start våren 2025

Längd: 61 veckor

Utbildningstid: 2024-01-15 - 2025-05-23

Studietakt: Heltid

Studieform: Dagtid

Praktik: Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ingår.

Kostnadsfri CSN-berättigad

Kontakt