Industriteknik bas

Utbildningstid: 2024-04-29 - 2025-04-18

Studietakt: Heltid

Studieform: Dagtid / Kvällstid

Praktik: Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ingår.

Sista ansökningsdag: 2024-05-06

Kostnadsfri CSN-berättigad

Gillar du att arbeta praktiskt med händerna? Då kan denna utbildning passa dig. Industribranschen är en starkt växande bransch med stora anställningsbehov och goda chanser till jobb.

Utbildningen ger grundläggande kunskaper för olika arbeten inom industrin. Du kommer bl.a. att lära dig om säkerhet på arbetsplatsen, ritningsläsning, montering, att framställa olika produkter och att använda maskiner.

Utbildningen är framtagen tillsammans med industriföretag i området som har ett stort behov av kompetens.

Behörighetskrav

Alla elever behöver visa att de har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Antagning kommer att ske genom intervju och praktiska prov, som genomförs 14:e mars, 15:e mars, 18:e mars och 11:e april. Kallelse med information kring prov och intervju kommer att skickas ut till dig som sökt utbildningen.

Utbildningsupplägg

Den första studieperioden, april-juni, är skolförlagd. I skolan går ni tillsammans med läraren igenom yrkesteori, arbetsmiljö och säkerhet, material och vissa praktiska moment.

Från och med augusti är utbildningen upplagd i lärlingsform där du är 4-5 dagar i veckan ute på ett företag. På lärlingsplatsen följer du den ordinarie verksamheten och ingår i arbetslaget. Du deltar i skarpa lägen och ”lär dig jobbet på jobbet”.

Genom att vara lärling på en arbetsplats utvecklar du yrkeskunskaper genom det vardagliga arbetet. Du får ett ökat kontaktnät och referenser inom branschen.

Utbildningens upplägg är ca 70% APL, 20% Skola och 10% Självstudier

Utbildningens upplägg är ca. 70% APL, 20% Skola och 10% Självstudier

Arbetsplatsförlagt lärande (APL)

Alla yrkesutbildningar förbereder för anställningsbarhet. Arbetsplatsförlagt lärande (APL) är obligatoriskt i alla yrkesutbildningar.

Många arbetsplatser ligger utanför Uddevalla och du måste kunna ta dig till och från arbetsplatsen på egen hand. Du står även för kostnader för mat, kläder och annan personlig utrustning. Vid informationsträff meddelar läraren vilken typ av kläder och utrustning som behövs.

Studiemedel

Utbildningen berättigar till studiemedel. Se information på www.csn.se Länk till annan webbplats..

CSN-perioder

2024-04-22 – 2024-06-28, 10 veckor, 200 poäng
2024-08-19 – 2025-04-18, 35 veckor, 700 poäng

Kursinnehåll

Kurserna kan varieras i viss utsträckning efter elevens och apl-platsens behov och möjligheter.

Klicka på kursen för att läsa om innehållet på skolverkets hemsida.

Grafik
Ansökan öppen
Intresseanmälan
Vill du veta när kursen/utbildningen öppnar upp för ansökan igen? Anmäl ditt intresse så meddelar vi dig när nästa ansökningsperiod öppnar. Några av våra utbildningar/kurser startar enbart höst eller vår.

I samarbete med

Arctic paper Arctic paper hemsida
Husqvarna hemsida Husqvarna
Nordholms logga Nordholms
Samrt storing logga Smart Storing
Kranman logga Kranman
Granitor logga Granitor
Bewa logga Bewa Intraf
WPW logga West Pipe Welding

Klicka på loggan för att läsa mer

Öppen för sen ansökan

Längd: 45 veckor

Utbildningstid: 2024-04-29 - 2025-04-18

Studietakt: Heltid

Studieform: Dagtid / Kvällstid

Praktik: Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ingår.

Kostnadsfri CSN-berättigad

Grafik