Kocklärling

Utbildningstid: 2024-08-19 - 2025-12-12

Studietakt: Heltid

Studieform: Dagtid

Praktik: Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ingår.

Sista ansökningsdag: 2024-05-31

Kostnadsfri CSN-berättigad

Hitta snabbt

För dig som vill arbeta som restaurangkock. Många restauranger har stor efterfrågan på kockar och erbjuder nu lärlingsplatser för att utbilda kommande kollegor. Du blir snabbt en del av teamet på arbetsplatsen och arbetar efter hand mer och mer självständigt. Kocklärling passar dig som vill jobba i en kreativ miljö, med högt tempo och med gästen i centrum!

Upplägg yrkesutbildning

Utbildningen består av lärarledda lektioner, självstudier och praktiskt arbete på arbetsplats (APL).

Vi samarbetar med lokala krögare genom hela utbildningen – inte bara lärlingsplatser, utan även genom branschträffar, studiebesök och gästföreläsningar. Utbildningen startar i augusti med introduktion och teori på skolan, därefter sker största delen av det praktiska lärandet på en eller flera lärlingsplatser. Du, din handledare och yrkesläraren har regelbundna trepartssamtal då ditt lärande följs upp och utvecklas. Under sommaruppehållet har du stora möjligheter till anställning på din lärlingsplats.

Utbildningen är framtagen i samverkan med Visita, bransch- och arbetsgivarorganisation för besöksnäringen, som kvalitetsgranskar utbildningen och vår samverkan med branschen.

Behörighetskrav

Alla sökande behöver visa att de har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Bedömning av behörighet kommer att ske genom intervju och praktiska prov. Dessa genomförs under maj-juni, både dag och kvällstid. Kallelse med information kring prov och intervju kommer att skickas ut till dig som sökt utbildningen.

Arbetsplatsförlagt lärande (APL)

I utbildningen varvas teoretiska studier med arbetsplatsförlagt lärande på ett företag. Eftersom företagen kan finnas på orter utanför Uddevalla måste du som söker vara beredd att pendla dit. Arbetstiderna under din APL följer arbetsplatsens tider. Oregelbunden arbetstid, kvälls- och helgtjänstgöring kan förekomma.

Kostnader

Du bekostar själv dina böcker, arbetskläder, kostnader för övningsmaterial och resor till och från din APL-plats.

Arbetskläder

Livsmedelslagen kräver att du som arbetar med livsmedel är klädd på ett yrkesmässigt sätt. Detta gäller både metodmatlagning och produktion. Under din lärlingstid följer du arbetsplatsens regler och rutiner kring arbetskläder.

I skolans kök ska du vara klädd enligt följande:

• Kockrock
  • Kockbyxor, svarta eller pepitarutiga. (Jeans eller joggingbyxor är inte tillåtna.)
  • Huvudbonad. Svart eller vit keps, sotarmössa eller liknande utan tryck.
  • Eventuellt förkläde, svart eller vitt, med eller utan bröstlapp, utan tryck.
  • Skor. Halksäkra med hel tå, ex. mjuka träskor

Vi vill att du har kläderna till kursstart.

Dator

Du bör ha tillgång till dator och internet för att kunna följa utbildningen. Vissa delar av undervisningen kan komma att sändas digitalt.

Övrig information

Du måste kunna smaka på all mat!

När du arbetar med livsmedel är det inte tillåtet med någon form av piercing.

Har du varit utanför Norden de senaste 6 månaderna och har symtom från mage-tarm måste du lämna salmonellaprov för att få vara i köken. Ta kontakt med din vårdcentral!

Studiemedel

Utbildningen berättigar till studiemedel. Se information på www.csn.se

CSN-perioder

2024-08-19 - 2025-06-05 = 42 veckor, 1000 poäng
2025-08-11 - 2025-12-12 = 18 veckor, 400 poäng

Kursinnehåll

Klicka på kursen för att läsa om innehållet på skolverkets hemsida.

Grafik
Ansökan öppen
Intresseanmälan
Vill du veta när kursen/utbildningen öppnar upp för ansökan igen? Anmäl ditt intresse så meddelar vi dig när nästa ansökningsperiod öppnar. Några av våra utbildningar/kurser startar enbart höst eller vår.

Kontakt

Reservation för ändringar i utbildningens innehåll. Utbildningen startar under förutsättning att ekonomiska medel erhålles och att det blir ett tillräckligt antal studerande.

Längd: 60 veckor

Utbildningstid: 2024-08-19 - 2025-12-12

Studietakt: Heltid

Studieform: Dagtid

Praktik: Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ingår.

Sista ansökningsdag: 2024-05-31

Kostnadsfri CSN-berättigad