Vård och omsorg - förberedande

Utbildningstid: 2024-08-26 - 2025-01-10

Studietakt: Heltid

Studieform: Dagtid / Kvällstid

Praktik: Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ingår.

Sista ansökningsdag: 2024-05-31

Kostnadsfri CSN-berättigad

Hitta snabbt

Den här utbildningen har tagits fram i samarbete med Uddevalla kommuns bemanningsenhet, som ansvarar för att anställa timvikarier till vård och omsorg.

Under utbildningen kommer du att göra APL (arbetsplatsförlagt lärande) inom exempelvis äldreomsorg eller LSS-verksamhet, vilket ger dig en möjlighet att prova om arbete inom vård och omsorg är något som passar dig.

Att arbeta som timvikarie inom vård och omsorg innebär att du möter personer som är i behov av din hjälp, ditt stöd och ditt engagemang. Hur stödet kan se ut beror på personernas behov och önskemål. Det kan handla om att hjälpa till med personlig omvårdnad, hygien, inköp, tvätt, städning eller aktiviteter av olika slag. Oavsett var du jobbar så är ditt uppdrag att tillsammans med stöttande kollegor arbeta för att skapa fina dagar och en varm, trygg och glädjerik tillvaro för dem vi är till för.

För att passa som timvikarie är det viktigt att du:

• har hög social kompetens
  • har ett gott bemötande
  • kan ta stort ansvar
  • är lugn och stabil
  • har empatisk förmåga
  • har lätt för att samarbeta

Utbildningens upplägg

I utbildningen varvas teorilektioner och praktiska övningar med APL, där du följer en eller flera handledare som arbetar inom bemanningsenheten. Du läser två gymnasiekurser samt en orienteringskurs inom yrkessvenska där du läser svenska på din nivå.

Det är en stor fördel om du har körkort, men inget krav för att gå utbildningen. Du ansvarar själv för att ta dig till APL-platsen. Dina arbetstider följer arbetsplatsens och kan innebära att arbeta eftermiddag, kvällar och helger enligt schema.

Inför APL kommer du att behöva visa upp ett utdrag ur polisens belastningsregister.

Efter utbildningen

Efter avslutad utbildning kan du ansöka som timvikarie till bemanningsenheten. Fungerar det bra på din apl-plats finns möjlighet att ansöka som timvikarie redan under utbildningstiden.

Kommer du fram till att vård och omsorg är ett arbetsområde du vill utbilda dig vidare inom, kan du få hjälp av studie – och yrkesvägledare med att göra en planering för detta. Du kan då exempelvis läsa till sjukvårdsbiträde eller undersköterska.

Behörighetskrav

Alla elever behöver visa att de kan klara utbildningen. Du behöver ha godkänt betyg i:

• SFI D

Om du inte har betyg i kurs D ska du anmäla dig till en kunskapsbedömning via webbansökan.

Övrig information

Du som söker denna utbildning kommer bjudas in till en informationsträff under vecka 24, där du får information om utbildningen, vad som krävs för att erbjudas anställning som timvikarie m.m.

Kostnader

Utbildningen är kostnadsfri men du får själv bekosta läromedel, samt resor till och från din arbetsplats. (APL)

Dator

Du bör ha tillgång till dator och internet för att kunna följa utbildningen. Vissa delar av undervisningen kan komma att sändas digitalt.

Studiemedel

Utbildningen berättigar till studiemedel. Se information på www.csn.se.

CSN-period

2024-08-26 - 2025-01-10 = 20 veckor, totalt 400 poäng

Kursinnehåll

Klicka på kursen för att läsa om innehållet på skolverkets hemsida.

Kursinnehåll i utbildningen

Kurser

Kurskod

Poäng

Orienteringskurs yrkessvenska

KGYORI31B

Service och bemötande

SEVSE01

Etik och människans livsvillkor Länk till annan webbplats.

MÄNETI0

Totalt 400 poäng

Grafik
Ansökan öppen
Intresseanmälan
Vill du veta när kursen/utbildningen öppnar upp för ansökan igen? Anmäl ditt intresse så meddelar vi dig när nästa ansökningsperiod öppnar. Några av våra utbildningar/kurser startar enbart höst eller vår.

Kontakt

Reservation för ändringar i utbildningens innehåll. Utbildningen startar under förutsättning att ekonomiska medel erhålles och att det blir ett tillräckligt antal studerande.

Längd: 20 veckor

Utbildningstid: 2024-08-26 - 2025-01-10

Studietakt: Heltid

Studieform: Dagtid / Kvällstid

Praktik: Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ingår.

Sista ansökningsdag: 2024-05-31

Kostnadsfri CSN-berättigad