Yrkesförare - Lastbil

Utbildningstid: 2024-08-19 - 2025-05-23

Studietakt: Heltid

Studieform: Dagtid

Praktik: Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ingår.

Sista ansökningsdag: 2024-05-31

CSN-berättigad

Hitta snabbt

Välkommen till ett spännande och varierande yrke med mycket goda chanser för jobb. Yrket har många olika inriktningar: fjärrtransporter, budbil, distribution, entreprenad, specialtransporter och mycket mer.

En lastbilsförare är säkerhetsmedveten, ordningsam och van att möta många olika människor i sitt yrke. Är du en person som trivs med att vara i trafiken, gillar att hitta lösningar och är flexibel är detta ett yrke för dig!

Upplägg yrkesutbildning

I utbildningen varvar vi teorilektioner på skolan och praktiska övningar i lastbilen. Undervisning kan förekomma eftermiddag/kvällar och helger.

Behörighetskrav

Alla sökande behöver visa att de har förutsättningar för att tillgodogöra sig utbildningen. Du som har godkänt betyg i

• Svenska/Svenska som andraspråk på grundläggande nivå
  • Matematik grundläggande nivå, delkurs 2

anses ha visat att du har förutsättningar för sökt utbildning. Om du inte har betyg men har motsvarande kunskaper skall du ansöka till en kunskapsbedömning via vår webbansökan.

Villkor

Du skall inneha B-körkort samt körkortstillstånd, klass 3. Körkortstillståndet skall skickas in tillsammans med ansökan med en kopia på ditt körkort. Är du under 21 år skall du alltid kontakta lärare i förväg för rådgivning.

Tänk på att det krävs en läkarundersökning för att ansöka om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen och att handläggningstiden på transportstyrelsen är längre på sommaren.

Arbetsförlagt lärande (APL)

I samråd med skolan tilldelas en passande APL-plats för dig. Under APL följer du din handledares arbetstider. Du ansvarar själv för att ta dig till APL-platsen. Inför APL kan alla elever att behöva visa upp ett utdrag ur polisens belastningsregister.

Prov och uppkörning

Skolan kommer att betala för ett teoretiskt prov (lastbil och lastbil+släp) samt ett körprov (lastbil och lastbil+släp). Därtill ett teoretiskt yrkeskompetensprov. Om du behöver genomföra fler prov måste du betala för dessa själv.

Kostnader

Du bekostar själv dina böcker och ev. resor till och från din APL-plats samt läkarundersökning, körkortstillstånd, körkortstillverkning. Skyddskläder (i form av varsel) och skyddsskor med stålhätta bekostas av eleven. Färdskrivarkort ordnas i samband med din uppstart och träff med lärare.

Dator

Du bör ha tillgång till dator och internet för att kunna följa utbildningen. Vissa delar av undervisningen kan komma att sändas digitalt.

Studiemedel

Utbildningen berättigar till studiemedel. Se information på www.csn.se.

CSN-perioder

2024-08-19 – 2025-03-14 = 30 veckor, totalt 600 poäng
2025-03-17 – 2025-05-23= 10 veckor, totalt 200 poäng
(+ eventuell orienteringskurs. Detta är individuellt)

Pågående utbildning
2024-02-26 – 2024-09-22 = 30 veckor, totalt 600 poäng
2024-09-23 – 2024-12-01= 10 veckor, totalt 200 poäng
(+ eventuell orienteringskurs. Detta är individuellt)

Kursinnehåll

Klicka på kursen för att läsa om innehållet på skolverkets hemsida.

Totalt 800 gymnasiepoäng (ev. 840 poäng vid orienteringskurs)

Grafik
Ansökan öppen
Intresseanmälan
Vill du veta när kursen/utbildningen öppnar upp för ansökan igen? Anmäl ditt intresse så meddelar vi dig när nästa ansökningsperiod öppnar. Några av våra utbildningar/kurser startar enbart höst eller vår.

Tag kontakt med din studie- och yrkeslärare i din hemkommun för att göra en individuell studieplan. Det är din hemkommun som avgör om du får studera i Uddevalla eller inte.

Kontakt

Reservation för ändringar i utbildningens innehåll. Utbildningen startar under förutsättning att ekonomiska medel erhålles och att det blir ett tillräckligt antal studerande.

Längd: 40 veckor

Utbildningstid: 2024-08-19 - 2025-05-23

Studietakt: Heltid

Studieform: Dagtid

Praktik: Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ingår.

Sista ansökningsdag: 2024-05-31

CSN-berättigad