Tilda och Kristoffer läser till stödpedagog

Efter rekommendation från sina arbetsgivare sökte Tilda och Kristoffer till utbildningen och är nu studeranderepresentanter för sin klass.

Det är jättekul och vi lär oss massor!

Vad gjorde ni innan ni började studera till stödpedagog?

Tilda: Jag började jobba på anpassad gymnasieskola efter studenten och började sedan utbilda mig till lärare men kände att det inte var helt rätt. Så jag sökte mig till LSS gruppbostäder där jag har jobbat till och från sedan 2020 och som jag nu har en fast tjänst på. För ganska så exakt ett år sedan kände jag att jag ville utbilda mig och bli något inom LSS verksamheten eftersom det är en så otroligt givande verksamhet.

Kristoffer: Jag har lång erfarenhet av att jobba inom vård och omsorg och stöd och service. Sedan 2010 har jag jobbat inom allt ifrån hemvård och äldreboende till personlig assistans och stödassistent på LSS-boende. Idag jobbar jag på ett LSS-boende som jag varit på sedan 2021.

Varför valde ni den här utbildningen?

Tilda: Jag kände att jag behövde mer kunskap för att utvecklas inom mitt yrkesområde. Jag ville lära mig mer inom funktionsnedsättningar och få en fördjupad förståelse till individernas agerande och deras tankeverksamhet. Samt för att lära mig mer om pedagogiken mot individer med LSS beslut och för att bidra till utveckling av metoder och pedagogiska arbetssätt för individerna.

Kristoffer: Jag vill få mer kunskap om hur man kan medvetandegöra individernas rättigheter och förmedla dem på ett pedagogiskt sätt, både till individen själv, samt anhöriga och kollegor. Jag vill även rusta mina kollegor med pedagogisk kunskap och arbetssätt så att individerna får en så bra tillvaro som möjligt.

Tilda och Kristoffer hade hört väldigt bra om Uddevalla Yrkeshögskola så det var ett enkelt val att välja lärosäte att studera i.

De är båda överens om att arbetsmarknaden ser ljus ut efter utbildningen vilket alltid är ett plus när man utbildar sig!

Några tips till den som vill söka?

Bara sök, säger Kristoffer och tillägger att det är ett bra upplägg, god gemenskap i klassen samt mycket intressant att läsa och lära sig. Tilda instämmer med Kristoffer men tillägger också att det är bra att vara ute i god tid.

Bild på studerande Kristoffer och Tilda

Kristoffer och Tilda, studerande